Troll (2017)

Alkotók

 

Dénes: Sereglei András

Hajni: Milák Melinda

Kornél: Gyombolai Gábor

Dramaturg: Laboda Kornél

Írta és rendezte: Kovács Dániel Ambrus

Rövid tartalom

Résztvevő színházi előadásunk a középiskolás korosztályt szólítja meg. Úgy látjuk, hogy napjainkban a tizenévesek, a fiatalok fő kommunikációs csatornái digitálisak. Ebben kell létezniük és közölniük magukról. Amivel találkoznak, az sokszor nem a valóság. Virtuális személyiségek, hamis profilok keverednek nyilvánosan megosztott személyes, sokszor intim adatokkal. Történetünkben egy fiatal huszonéves fiú poénból, szórakozásból ismerkedik meg egy lánnyal a neten keresztül, egy társkereső oldal segítségével. A lány nem az ő világa. Bárhol találkozott volna vele, észre sem veszi. Kitárul előtte egy másik világ, egy másik ember valósága, profilja. De vajon mi a valóság? Mit jelent az egyén valósága? Van e különbség a valóságok között? És vajon meddig lehet azzal játszani? Mennyire szabad befolyásolnunk, megváltoztatnunk, játszótérként kezelnünk egy másik ember valóságát? Ki vagy mi ad felhatalmazást erre a tettre? Ezek azok a kérdések, melyek előadásunk fókuszában állnak és amelyekre a résztvevőkkel közösen keressük a válaszokat. 

Játékidő: kb. 120 perc

Előadásunk Witold Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című drámájából inspirálódott és a színészek improvizációi alapján íródott.

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /