V4

Megtart, nemenged

Történetünk három fiatalról szól, akik a felnőtt élet küszöbén elhagyják a szülői házat és a nagyvárosba költöznek. Főszereplőink a gyermekkort maguk mögött hagyva el akarnak szakadni a szülői tekintetektől, az otthon fullasztó kötelékeitől, szabadságra vágynak, hogy próbára tehessék erejüket. Az új környezetben közel kerülnek egymáshoz, eltérő családi hátterük, más-más nemzetiségük sokszínűséget és érdekességet hoz a hétköznapokba. Az új helyen a különbözőség különlegessé, az eltérés egyedivé, a másság kivételessé teszi őket. Amikor azonban komoly erkölcsi és érzelmi kihívás elé kerülnek, az eltérő családi hagyományok, az otthoni kötelékek húzóereje egyre nagyobb feszültséget és távolságot teremt a fiatalok közt.
Előadásunkban a tánc és a színház nyelvén, a résztvevő diákokkal közösen gondolkodunk azon, hogy a családi hagyományok miként befolyásolják egyéni döntéseinket, s így végső soron életünk menetét.

Táncosok: Oláh Eszter, Sebő Veronika, Varsányi Ági, Baranyai Viktor, Lantos András, Hégli Bence
Színész-drámatanárok: Kuklis Katalin, Horváth Kristóf, Czuczor Nóra
Diszlet, jelmez, látvány: a másik Kiss Gabriella
Koreográfus: Hégli Dusan
Dramaturg: Romankovics Edit
Részvételi színházi szakértő: Kardos János
Rendező: Sereglei András

Játékidő: kb. 150 perc

Az előadás az Ifjú Szívek Táncszínház (Szlovákia) , a Vekker Műhely (Szlovákia) és a Káva Kulturális Műhely koprodukcójában jött létre.

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /