csapdaváros_prtscr_2

Csapdaváros

résztvevő színházi előadás az általános iskolák 8. és a középiskolák 9.-10. évfolyamosai számára

Az Instagram-generáció számára teljesen megszokott, hogy a tartalom, én magam vagyok. Bárhol, bármikor késznek kell lennem arra, hogy tartalmat készítsek, fotó vagy vlog formájában és mindezt csupán egyetlen dologért: a követőkért.
A követők számának feltornázása és a tartalom folyamatos készítése azonban valójában nehéz és morális kérdéseket felvető tevékenység, amire nem készítenek fel a nagy techcégek.
Lehet-e egy kortársam életéből tartalmat készítenem úgy, hogy ő valójában nem tud róla? Meddig mehetek el a “követőhajhászásban”? Meddig vagyok felelős az általam készített tartalomért? Mennyit érnek meg számunkra a lájkok és feliratkozások?
Mikortól tekinthető a személyiségi jogok megsértésének mindez?
A Csapdaváros ARS előadás ezeknek a kérdéseknek mentén vizsgálódik a web2 területén,
és próbál a résztvevő fiatalokkal közösen gondolkodni.

Pre text: B.Brecht: Mahagonny város tündöklése és bukása.
Készült a színészek improvizációi alapján.

Író, dramaturg: Bodor Panna
Zene: Kurta Niké, Lakatos Dániel
Rendezőasszisztens: Kurta Niké
Résztvevő színházi konzulensek: Bori Viktor, Kardos János
Rendező, látványtervező: Sereglei András

Színészek (és egyben drámatanárok): Kurta Niké, Kárpáti Liza, Hegedűs Ágnes, Lakatos Dániel, Kállai Ákos
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.

Bemutató: 2018. október 9.

Játékidő: kb. 120′

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre)