Juventas II. – drámapedagógiai módszerek a bűnmegelőzés szolgálatában című projektünk keretében 2020 augusztus végén hat délelőttön át dolgoztunk (újra) a Budapesti Javítóintézetben.
Blogbejegyzések

„A sanyargatott”

Juventas II. – drámapedagógiai módszerek a bűnmegelőzés szolgálatában című projektünk keretében 2020 augusztus végén hat délelőttön át dolgoztunk (újra) a Budapesti Javítóintézetben.

Célunk az volt, hogy kézzelfogható tapasztalatokat szerezzünk a fórumszínház módszerének működtetéséről intézetis környezetben. A Kávát Patonay Anita és Takács Gábor színész-drámatanárok, a Parforumot Oblath Márton kutató képviselte és velünk dolgozott még Lipka Péter, aki korábban a Budapesti Javítóintézet munkatársa volt.

Nyolc növendéket kaptunk a mentál-team-től, az iskola dísztermében voltunk minden alkalommal.

A projekt fejlesztése és annak moduljaihoz kapcsolódó kutatás miatt az alábbi – minden foglalkozáson érvényes – szabályok voltak érvényben:

  • minden fórumszínházi alkalom kb. 210’ hosszú volt,
  • minden foglalkozás elején időt szántunk a csoportépítésre,
  • minden foglalkozás végén volt relaxáció, majd zárókör, ahol mindenki visszajelezhetett,
  • minden foglalkozást elemző beszélgetés követett, melynek résztvevői: Lipka Péter, Patonay Anita, Takács Gábor és Oblath Márton voltak; a cél a „mit miért csináltunk?” kielemzése volt,
  • minden foglalkozást és minden elemzést diktafonnal rögzítettük.

A fórumszínház módszertani különlegességeiből következően azt vizsgáltuk, hogy az “elnyomás” fogalmát hogyan és miképpen értik a növendékek, milyen történeteik, asszociációik és megoldási javaslataik vannak ennek mentén.

A csoportunk (8 növendék) nagyon hamar összekovácsolódott. Széthúzás, destruktív magatartás, a másik „szívatása” nem volt jellemző, nagyon hamar megérezték, hogy együttes erővel tudnak a legtöbbet kivenni a közös alkalmakból.

Az egyszerű Boal-gyakorlatoktól a képalkotáson át a színházi jelenetek készítésén át jutottunk el oda, hogy az 5. nap végére volt három rövid színházi jelenetünk, melyek különbözőképpen jelenítették meg az elnyomás témáját (családi helyzet egy behajtóval „megfűszerezve”, egy iskolai helyzet és egy maffia-helyzet). A hatodik napra szerveztük meg – az Intézet segítségével – a fórumszínházi előadást, melyen még tíz növendék vett részt. Az ő lehetőségük volt, hogy az egyes jelenetek megnézése-megértése után gyakorlati javaslatokat tegyenek és próbáljanak ki annak érdekében, hogy az elnyomotti helyzetekben lévő főszereplők sorsát érdemben jobbítsák.

A növendékek nagyon aktívan vettek részt a folyamatban, a jeleneteket kidolgozó csapat pedig elképesztő fegyelemmel és kreativitással vett részt a helyzetek improvizatív továbbgondolásában. 

Nagyon intenzív élmény volt ez a hat nap, minden perce izgalmas volt és túl azon, hogy működni láttuk a Boal-módszert, nagy hatással volt ránk a növendékek lelkesedése és kreativitása, fegyelme.

Takács Gábor

A drámapedagógiai képzések megvalósulását a JUVENTAS – Drámapedagógia a bűnmegelőzésben projekten keresztül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatja.

OSZD MEG EZT A BEJEGYZÉST!