Elveszve

ELVESZVE

résztvevő színházi előadás az általános iskolák 5-6. évfolyamosai számára

“NOÉ BÁRKÁI – komplex drámapedagógiai, művészetpedagógiai program a gyerekek és fiatalok integrációjáért, a leszakadás és a korai iskola elhagyás megakadályozása érdekében” projektünk keretében született új előadásunk, melyet 2019 januárjában Mindszenten mutatunk be.

Színházi játékunk az elveszettség érzetét, a kapcsolódási pontok elvesztését és azok megtalálásának lehetőségét vizsgálja egy 12 éves fiú történetén keresztül. Gábor jó tanuló, de egyszer elkövet egy marhaságot az iskolában, ami lavinát indít el. Magára marad, az online térben próbál válaszokat adni a valós világ problémáira. Aztán a két világ egy napon végzetes módon összeér, Gábort kicsapják az iskolából. Több mint 20 évvel később Gábor döntési helyzetbe kerül: szembenéz-e a múltjával, egykori osztályával és önmagával, vagy egyszerűen hátat fordít mindenkinek?

Színész-drámatanárok: Patonay Anita (Anita, felnőtt Anita, tanárnő, anya, Julcsi, narrátor), Takács Gábor (Gábor, felnőtt Gábor, apa, narrátor)
Író-dramaturg: Fabacsovics Lili
Látványtervező: Fabacsovics Lili – Simányi Zsuzsanna – Bojti Erzsébet
Rendező: Simányi Zsuzsanna
Az előadás hossza: kb. 150’

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /