deva

KŐMÍVES KELEMENNÉ – várjatok, várjatok…

ARS drámaóra az általános iskolák 7-8. osztályos diákjai részére

A Kőmíves Kelemenné ballada tele van vállalásokkal, amit egy család tagjai meghoznak, és olyan találkozásokkal, melyek tele vannak ki nem mondott szavakkal, amik saját és a család sorsát is meghatározzák. Ezek olyan döntések, melyek egy jelenkori családban is előkerülnek, főként a  szülők választásaiban. A színházi játék  mind a két síkon, a ballada és egy mai történet síkján is vizsgálódik, keresi a gyerek helyét ezekben a történetekben.

Várjatok, várjatok, tizenkét gyilkosok,
Amíg búcsút veszek; csak addig várjatok,
Hogy búcsút vehessek asszonybarátimtól,
Asszonybarátimtól s szép kicsi fiamtól:
Mert a halottnak is hármat harangoznak,
Én árva fejemnek egyet sem kondítnak!

Alkotók, színész-drámatanárok: Bori Viktor, Boznánszky Anna, Kardos János, Somorjai Márton

Játékidő: 90’

Ez a játékunk szakmai együttműködésben készült a Hagyományok Háza intézményével, mely egyben finanszírozója és gazdája is a projektnek.

Mi az (ARS) dráma? A magyarországi gyakorlatban drámapedagógiának nevezzük azt a módszeregyüttest, mely a pedagógiai gyakorlat különböző színterein és szintjein alkalmazott dramatikus pedagógiai eljárások összességét jelöli.
Ezen belül az egyik – legjelentősebb (leghasznosabb, legizgalmasabb) – műfaj az ún. komplex dráma, angol nevén Drama in Education (DiE). (A Káva gyakorlatában ARS drámának nevezzük.)
Olyan műfajról beszélünk, mely alapelveiben, gondolkodásmódjában, módszertanában, eszközeiben a színházzal, a TiE-val rokon terület. Iskolai műfaj abban az értelemben, hogy akár egyetlen drámatanár, iskolai keretek közt is használni tudja (önálló tanóraként vagy több tantárgyba ágyazva). Történetet vagy legalábbis helyzetet / helyzeteket használ egy-egy erkölcsi, társadalmi, életkori, általános emberi probléma vagy jelenség résztvevőkkel közös vizsgálatához. Egyik legerősebb “fegyvere” a tanári szerepbelépés, melynek során a játékot vezető személy is szerepet / szerepeket játszik, ezzel adva mintát, segítve a megértést, jó értelemben provokálva a játszókat.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / komplex dráma / tanítási dráma / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /