Wealthy-vs.-Poor

A TALÁLT RUHA

ARS drámaóra az általános iskolák 3-5. osztályos diákjai részére

Színházi játékunk arra a kérdésre koncentrál, hogy a társadalmi és anyagi különbségek hogyan hatnak az életünkre, a barátságainkra és a döntéseinkre. Vajon lehetséges-e kivonnunk magunkat ezeknek a láthatatlan szálaknak a hatása alól, akár hazugságok árán is? Peti és Bence barátsága képes lesz-e elszakítani ezeket a szálakat?

Alkotók, színész-drámatanárok: Benkő-Kovács Gergő, Sereglei András, Somorjai Márton

Játékidő: 90’

Mi az (ARS) dráma? A magyarországi gyakorlatban drámapedagógiának nevezzük azt a módszeregyüttest, mely a pedagógiai gyakorlat különböző színterein és szintjein alkalmazott dramatikus pedagógiai eljárások összességét jelöli.
Ezen belül az egyik – legjelentősebb (leghasznosabb, legizgalmasabb) – műfaj az ún. komplex dráma, angol nevén Drama in Education (DiE). (A Káva gyakorlatában ARS drámának nevezzük.)
Olyan műfajról beszélünk, mely alapelveiben, gondolkodásmódjában, módszertanában, eszközeiben a színházzal, a TiE-val rokon terület. Iskolai műfaj abban az értelemben, hogy akár egyetlen drámatanár, iskolai keretek közt is használni tudja (önálló tanóraként vagy több tantárgyba ágyazva). Történetet vagy legalábbis helyzetet / helyzeteket használ egy-egy erkölcsi, társadalmi, életkori, általános emberi probléma vagy jelenség résztvevőkkel közös vizsgálatához. Egyik legerősebb “fegyvere” a tanári szerepbelépés, melynek során a játékot vezető személy is szerepet / szerepeket játszik, ezzel adva mintát, segítve a megértést, jó értelemben provokálva a játszókat.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / komplex dráma / tanítási dráma / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /