résztvevő színházi előadás az általános iskolák 1-2. osztályosai számára
Színházi játékunk középpontjában a hozzánk érkező gyerekek a következő fontos kérdések mentén játszhatnak, gondolkodhatnak együtt a színészekkel: Mit kezdjünk a gonoszsággal, az embertelenséggel? Hogyan küzdhetünk meg a felettünk álló igazságtalan és gonosz hatalommal szemben? Történetünkben egy nyolc éves kisfiú és kutyája nagy bajba kerül, mert figyelmetlenség és embertelenség veszi őket körül. Az előadáson részt vevő gyerekek arra kapnak lehetőséget, hogy belépve a történetbe, segítsenek főhőseinknek: összefogással és együttműködéssel legyőzzék a gonoszságot és igazságot tegyenek. A gyerekek minél kisebbek, annál kiszolgáltatottabbak a felnőttek világának, akárcsak a felnőttek a felettük álló társadalmi tekintélyekkel és hatalmakkal szemben. A játék és a közös gondolkodás abban segíthet, hogy együtt legyőzzük a kiszolgáltatottságot.
Alkotók
Színész-drámatanárok: Benkő-Kovács Gergő, Milák Melinda, Somorjai Márton
A felújítást segítő rendező: Sereglei András
A felújított változat ARS konzulense: Bori Viktor
Az eredeti előadás rendezője Schilling Árpád, dramaturgja Sebők Borbála, díszlettervezője Ágh Márton, jelmeztervezője a másik Kiss Gabriella, ARS konzulense Romankovics Edit volt.
A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez. Az előadások témája mindig valamilyen életkori, erkölcsi vagy társadalmi probléma / jelenség, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.
Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /