karpotlas01

Kárpótlás II.

résztvevő színházi előadás középiskolások számára

A holokauszt 80. évfordulója alkalmából a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány és az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség támogatásával felújítjuk KÁRPÓTLÁS című komplex színházi nevelési előadásunkat és a 2024/2025-ös tanévben Budapesten 30 alkalommal mutatjuk be.

Történetünkben három generáció él együtt: a holokauszt-túlélő nagymama, az apa és a 18 éves Gergő, akinek szenvedélye a filmkészítés. A játék kerete egy filmforgatás, ahol Gergő két színészt segítségül hívva készíti élete első kisfilmjét. Mindez visszatekintés pár évvel későbbről, Gergő a saját történetét meséli el, ahogy a kamera megvásárlásához megpróbálta nagymamáját becsapni, “kicsalni belőle” a történetét. Milyen következményei lettek ennek és mindez hogyan változtatta meg őt gyökerestül? Mit jelentenek a családi történetek személyesen a családtagoknak, és mit a társadalmi (történelmi) emlékezet szempontjából?

A színházi játék során előre elkészített és improvizált színházi jelenetek váltják egymást feszes dramaturgia rendben a résztvevőknek szóló ún. nyitásokkal, amikor a jelen lévő iskolai osztály tagjai kapnak érdemi lehetőséget a történethez és a történetbe való bekapcsolódásra beszélgetések, viták és különböző színházi, drámapedagógiai formák alkalmazásával.

Célcsoport: a középiskolák 9-12. évfolyamosai
Játékidő: 150’

Író-rendező: Romankovics Edit
Látványtervező: a másik Kiss Gabriella
ARS konzulens: Bori Viktor
Színész-drámatanárok: Milák Melinda, Bori Viktor / Gyombolai Gábor,
Boznánszky Anna / Benkő-Kovács Gergő

Az előadást szervesen kiegészítheti (igény szerint egyeztetett későbbi időpontban) egy személyes találkozó egy rabbival. Egy iskolából több osztály is jelentkezhet a programra (külön időpontokra).

Előzetes időpontok foglalhatók Kertész Fanninál a solyomnagy.fanni@kavaszinhaz.hu címen és/vagy +36 30 555 4269 mobilszámon.

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen életkori, erkölcsi vagy társadalmi probléma / jelenség, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is. Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /