Titkos Ajtó

A Titkos ajtó című résztvevő színházi előadást az általános iskolák 8. és a középiskolák 9. osztályosainak hoztuk létre. Az előadás a felnőtté válás kezdeti pillanatait vizsgálja; mivel a célkorosztályunk a serdülők.

A pszichológusok szerint a serdülőnek át kell alakítania szüleihez való viszonyát, a saját (megváltozott) testéhez való viszonyát, kortárs kapcsolatait és a felnőtt társadalomhoz való viszonyát. Önmaga meghatározását már nem a családban elfoglalt helye szerint kell definiálni, hanem szüksége és igénye van a felnőtt társadalomban lévő helykeresésre, önmeghatározásra. Fontos szakasz, aminek célja a saját identitásának megtalálása, társadalmi szerepvállalása. A serdülőkori identitás megtalálásában tehát alapvető a saját testéhez való viszony, a test elfogadása. A társadalmi szerepvállalás és a felnőtt szerepekhez való viszony megváltozása, mint serdülőkori megoldásra váró feladat, leginkább a serdülőkor végére tud kiteljesedni.

A társadalmi szerepvállalás és a felnőtt szerepekhez való viszony megváltozását segíti elő a Titkos ajtó című előadás.

A történetünk egy 14 éves lányról szól, akit Sárinak hívnak. Van egy bátyja, Lackó, aki 18 éves, és éppen most ünnepli a születésnapját. Lackónak van egy nagyon jó barátja, aki a családi eseményeken is részt szokott venni. A történet az apa fényezőműhelyében játszódik, ahol a család készül Lackó 18. születésnapját megünnepelni. A gyerekek performanszot készítenek a családi szülinap ünneplésére. A performanszot a szülők végül nem engedik a gyerekeknek, hogy  megmutassák, mert olyan videók és fotók is lennének benne, amelyet a szülők túl merésznek gondolnak. A szülők távozása után a gyerekek elmennek bulizni, és a 14 éves Sári is velük tart. A szülők úgy tudják, hogy a barátnőjénél alszik, de ott marad a fiúkkal bulizni, majd a két fiúval visszamegy a műhelyben, és előkerül az alkohol (természetesen az előadás során valódi alkoholt nem használunk). Reggel a szülők ott találják két gyereküket a műhelyben, és így minden kiderül: hazugság, részegség.  A szülők gyanúja az, hogy sok olyan dolog történt az este, amit nem tudnak, csupán sejtenek…

A színházi részek között többször nyitunk a résztvevők felé, hogy több nézőpontból meg tudjuk vizsgálni a 14 éves Sári helyzetét. A résztvevők közösen gondolkodhatnak arról, hogy a 18. születésnap mit jelent a mai világban egy fiatal számára, egyeztethetnek arról, hogy hol a határ egy 14 éves lány bulizásában, beszélgethetnek arról, hogy hol kell hogy tartson egy 14 éves lány, illetve a színházi előadás végén egy performanszot készíthetnek arról, hogy milyen dolgokkal kell megküzdenie egy 14 éves fiatalnak a mai világban.

Szereplők: Ladányi Júlia, Kálócz László, Gyombolai Gábor, Patonay Anita, Sereglei András.

Rendező: Kárpáti Péter

Dramaturg: Zsigó Anna

Játékidő: kb. 150 perc (egy szünettel)

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /