Peer Gynt

Alkotók

Rövid tartalom

„Ott kinn a napfényes égbolt alatt
úgy szokták mondani: „Ember, légy önmagad!”
Itt, nálunk másképpen beszél a nép:
itt úgy mondjak: „Manó, légy magadnak elég!”

Előadásunk Ibsen művén alapszik, de nem dolgozzuk fel a teljes történetet. Kiválasztottunk egy olyan „szálat”, mely remélhetőleg a középiskolás (és alkalmanként a felnőtt) célközönségünk számára is érdekes, téttel bíró. Színházi játékunk a valóság elől való menekülés nagy témakörén belül az önmagunk és mások felé vállalt felelősség témáival foglalkozik.

 

Színészek: Bori Viktor, Boznánszky Anna, Kardos János, Milák Melinda, Terhes Sándor, Urbán Zsanett

Dramaturg: Róbert Júlia

Látványtervező: Izsák Lili

Színházi nevelési konzulens: Takács Gábor

Rendező: Polgár Csaba

Az előadás a Káva és HOPPart koprodukciójában, a Norvég Alap támogatásával jött létre.

Bemutató: 2017. április 11.

Játékidő: kb. 135′

Az előadás első változatában játszott: Tóth Orsolya, Szilágyi Katalin

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre)