Művészi állampolgári oktatás közösségi színházi gyakorlaton keresztül – Tanítási protokoll és eszköztár fejlesztése együttműködés keretében történő értékeléshez (Aristic Citizenship Education through Community Theatre Practice – Developing Protocols of Teaching and Tools for Collaborative Evaluation –; Erasmus+ 2019-1-HU01-KA204-061186) című Erasmus+ Stratégiai Partnerségünk keretében három európai ország négy szervezetének tapasztalt színházi alkotói és kutatói dolgoznak együtt. Közös munkánk során nem csupán megosztjuk tapasztalatainkat és tudásunkat, hanem közösségi színházi projekteken vizsgáljuk meg, hogy e programok résztvevői hogyan tanulhatnak közvetett módon (pl. aktív állampolgárságról, személyes készségek terén, stb.).
A nemzetközi partnerség együttműködésének eredményeként egy értékelési rendszer kifejlesztését tűztük ki célul, mely színházi szakemberek és/vagy szociológus kutatók kifejezetten felnőtteket megcélzó közösségi színházi projektjei számára lesz alkalmazható. Bár a közösségi színházi projektek általában bizonyos társadalmi és/vagy morális kérdésekre fókuszálnak és azzal a szándékkal készülnek, hogy rövid vagy hosszú távú hatást gyakoroljanak egy bizonyos közösségre az azzal folytatott együttműködés során, a terület egy általános minőségértékelési rendszer hiánya, illetve az esztétikai elvárások és társadalmi hatékonyság kettőssége miatt szembesült a projektek értékelésének problematikájával. A 29 hónapos közös munka során a partnerek megvitatják közösségi színházi projektjeik értékelésének gyakorlatait és validálásának lehetőségeit, mely egy új közösségi színházi projekteket segítő kézikönyv és értékelési eszköztár összeállítását eredményezi majd. Projektünk fő célja tehát a közösségi színházi programokra vonatkozó, olyan értékelési módszertan létrehozása és megosztása, amely szociológiai szempontból is elfogadható és hasznos, ugyanakkor színházi szakemberek számára is alkalmazhatók a gyakorlatban akár szociológusok bevonása nélkül is.
A projekt az Erasmus+ program támogatásával 2019. december 1. és 2022. április 30. között valósul meg.
Támogatás összege:
135 910 EUR
A projektben résztvevő partnerszervezetek:
- Káva Kulturális Műhely Egyesület (Budapest, Magyarország)
- VFH-produksjoner (Bergen, Norvégia)
- Staatsschauspiel Dresden, Bürgerbühne (Drezda, Németország)
- Parforum (Budapest, Magyarország)
Projektvezető: Kajos Rebecca Dóra (a Káva Kulturális Műhely mint projektvezető szervezet képviseletében)
A pillanat megragadása / Catching the moment projekt oldala
A pillanat megragadása – a közösségi színház értékelése (kézikönyv) (HUN)
Catching the moment – evaluating community theatre – A handbook (ENG)
A pillanat megragadása – A közösségi színház értékelése (kézikönyv) (magyar nyelvű)
Catching the moment – evaluating community theatre – A handbook (ENG)
Catching the moment – Evaluation von Community und Communitybasiertem Theater (D)
Catching the moment – Evaluering av borgerteater (NL)
Aziskoláját! előadásunkhoz kapcsolódó felhívásunkra rengeteg történet érkezett pedagógusoktól. Fontosnak tartottuk, hogy ezeket a történeteket mások számára is elérhetővé tegyük, ezért hoztuk létre ezt a felületet,
Gyere, nézz be te is A Mi Iskolánkba! Ezt a virtuális iskolaépületet bejárva, a tárgyakra kattintva pedagógusok személyes történeteit, illetve a létrejött Aziskoláját! című előadás egyes jeleneteit olvashatod.