doksi logo

Ilyen volt a vitaszínházi előadásunk – Összefoglaló a Juventas IV. projektünkről

Augusztus végével lezártuk negyedik Juventas projektünket is, melyben drámás és részvételi színházi módszereket alkalmaztunk bűnmegelőzés céljával. Gyakornokunk, Bogdán Réka Orsolya, az ELTE PPK neveléstudomány mesterszakos hallgatója a Hintalovon Alapítvánnyal közösen létrehozott vitaszínházi előadás folyamatában vett részt. Erről olvashattok most rövid összefoglalót.

„Az ELTE PPK neveléstudomány mesterszakos hallgatójaként szakmai gyakorlatomat a Kávánál töltöttem 2023 első felében. Ezzel megegyező időben indult útjára a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal közösen létrehozott vitaszínházi foglalkozás-sorozat, amelyhez volt szerencsém csatlakozni és amely több szempontból is izgalmas szakmai újdonságokat nyújtott számomra. Egyrészt lehetőségem volt a vitaszínházi munkaformát a próbafolyamatok és a foglalkozások során közelebbről is megtapasztalni, valamint a foglalkozások célcsoportját alkotó pedagógusok szakmai meglátásait és érveit megismerni a cyberbullying, valamint a tanár-diák közötti határátlépés témájával kapcsolatosan.

Ezen témákat két jeleneten keresztül vezettük fel a résztvevők számára, melyek középpontjában egy kilencedikes középiskolás lány, Terka, valamint az ő mindennapjait érintő szituációk állnak. A vitaszínházi formát követve mindkét jelenetet után olyan eldöntendő kérdéseket, vagy megosztó állításokat tettünk (fel) a résztvevők számára, melyek a jelenetben látott szituációt, annak miértjeit és lehetséges következményeit segítettek feltérképezni. A pedagógusok e kérdések és állítások mellett, vagy ellen foglaltak állást a terem két, egymással szembeállított oldalára helyezkedve – kifejtették és megvitatták személyes és szakmai véleményüket, tapasztalataikat, valamint a vita során lehetőségük volt álláspontjuk megváltoztatására is.

Érdekes tapasztalás volt, hogy bizonyos kérdések tekintetében mennyire eltérő volt a különböző tanári közösségek állásfoglalása. Az abszolút egyetértésektől, a néhány ellenvélemény felbukkanásán át a teljes megosztottságig szembesültünk vitahelyzetekkel, melyek számunkra is méginkább árnyalták a cyberbullying és a határátlépés témakörét. Ezek a helyzetek arra is rávilágítottak, hogy az általunk hozott kérdések és állítások megfogalmazásán mennyi minden múlik. Természetesen a próbafolyamat során igyekeztünk e tételeket körültekintően megfogalmazni, de a pontosításban nagyon sokat segítenek a pedagógusi visszajelzések is, hiszen ezek alapján tudunk ténylegesen gondolkodást és párbeszédet indító kérdéseket, állításokat előkészíteni.

Számomra nagyon inspiráló volt ebben a munkafolyamatban részt venni és mind a saját tapasztalataim, mind a résztvevői pedagógusok visszajelzései alapján remek lehetőséget biztosított a vitaszínházi forma az érintett témák feldolgozására.”

Írta: Bogdán Réka Orsolya

JUVENTAS IV. – részvételi színházi és drámapedagógiai módszerek a bűnmegelőzés szolgálatában

A projekt alatt megvalósítottunk 15 komplex színházi nevelési előadást – Troll, Labirintus és A muter meg a dzsinnek előadásaink közül, melyekhez tematikus feldolgozó foglalkozásokat kapcsoltunk.

Folytattuk továbbá munkánkat az Aszódi Javítóintézetben, ahol börtönszínházi foglalkozásokat tartottak színész-drámatanáraink, Sereglei András és Kovács Gergő.

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal együttműködésben felnőtteknek szóló vitaszínházi előadást dolgoztunk ki, melyre tanári közösségeket, iskolai dolgozókat (pedagógusokat, fejlesztőpedagógusokat, iskolapszichológust stb.) vártunk alkalmanként egy-egy iskolából. Az előadásban olyan témákkal, szituációkkal foglalkoztunk, melyekkel egy pedagógus akár a mindennapok során is találkozhat (cyberbullying, határátlépés). A vitaszínházi előadást a Hintalovon Alapítvány szakértője által tartott szakmai előadás követte a gyermekjogokról. Örömmel tapasztaltuk, hogy nagy volt az érdeklődés ezekre az előadásokra.

Létrehoztunk továbbá két új drámaórát/előadást is, ezeket már megtalálhatjátok repertoárunkon is: a Talált ruha, illetve a Fehérlófia már foglalható osztályközösségek számára!

A JUVENTAS IV. – részvételi színházi és drámapedagógiai módszerek a bűnmegelőzés szolgálatában című projekt a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

További tudnivalók a projektről:

OSZD MEG EZT A BEJEGYZÉST!