meretrevagva

MÉRETRE VÁGVA

résztvevő színházi előadás középiskolások számára Ödön von Horváth Istentelen ifjúság című kisregénye alapján

Tipikus táborozásnak indult. Igaz, voltak néhányan, akik nem örültek annak, hogy a Tanár úr viszi kirándulni az osztályt, mert eleve nem értettek egyet a módszereivel, de végeredményben semmit sem tudtak tenni. Aztán a táborban történtek bizonyos dolgok… de hogy pontosan mi történt, arra majd a fegyelmi tárgyaláson kell választ adnia a Tanár úrnak és a diákoknak.

A Káva Kulturális Műhely és a RÉV Színház koprodukciójában született, 9-10. osztályosoknak szóló résztvevő színházi előadás során a diákokkal közösen arra keressük a választ, hogy hogyan tudunk élni a szabadságunkkal. Kell-e egyáltalán vezető és ha igen, akkor milyen legyen ez az ember? Hogyan adhat ő szabadságot és mitől kezd az ember önállóan gondolkodni? A diákok a történet bizonyos pontjain nézőből résztvevővé válnak, elmondhatják véleményüket egy-egy szereplő viselkedésével, az adott helyzettel kapcsolatban.

Színész-drámatanárok: Balla Richárd, Bálint Betty, Lakatos Dorina, Szabó Gergely, Szántó Dániel
ARS konzulens: Patonay Anita
Író-dramaturg: Róbert Júlia

Rendező: Gyombolai Gábor

Az előadás hossza: kb. 120’

Bemutató: 2019. október 1. (Generációk Háza, Győr)

Az előadás létrejöttét az Erste Bank “pénzügyi tudatosság programja” és a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

A komplex színházi nevelési előadás (Theatre in Education – TiE) olyan színházi nevelési program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetések, valamint a sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás-továbbgondolás dramaturgiailag szerves egységet képez.  Az előadások témája mindig valamilyen erkölcsi / társadalmi probléma, ami az embert mint a jelenben élő közösségi lényt vizsgálja. Olyan műfaj, ahol a nézőt helyezik a középpontba és módszerré vált az alkotó résztvevői jelenlét megteremtése. Ezekben az előadásokban nem az üzenet átadása, hanem a dilemma középpontba helyezése a cél. Az alkotók igyekeznek olyan kérdést, problémát hangsúlyossá tenni, aminél a többszempontúság, a több nézőpontból való vizsgálódás elkerülhetetlen. Fórumot hoznak létre, ahol egyeztetni lehet a véleményeket, ütköztetni a gondolatokat annak érdekében, hogy párbeszéd alakuljon ki a résztvevők között. Párbeszéd a különböző értékrenddel, világlátással egy osztályban ülő diákok között, párbeszéd diákok és felnőttek között. Ezek az előadások felfoghatók performatív társadalmi beavatkozásokként is.

Értelmező és kapcsolódó fogalmak: interaktív színház / alkalmazott színház (applied theatre) / performatív módszer / színházi nevelés / komplex színházi nevelési előadás / társadalmi beavatkozás / drámapedagógia / részvételi színház / TiE – Theatre in Education / színházpedagógia / politikai színház / konstruktivista pedagógia / nemformális oktatás/ közösségi színház (community theatre) /